راکتورها یکی از بخش های اصلی و اساسی هر واحد صنعتی شیمیایی است. در این دستگاه واکنش یا واکنش های شیمیایی مختلفی مانند ترکیب شدن، تجزیه شدن و یا تبدیل جهت تولید محصول مورد نظر انجام می گیرد.
راکتورها انواع مختلفی از نظر نوع و کارایی دارند و ممکن است در جایگاه های مختلفی از یک واحد صنعتی شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. در داخل راکتورها، یک یا چندین واکنش خواسته و یا ناخواسته بر روی مواد خام صورت می گیرد تا محصول اصلی بوجود آید. هر چند در شرایط واقعی محصول یا محصولات جانبی به عنوان خروجی های هر راکتور جزء جدایی ناپذیر این تجهیز فرایندی است که در این گونه موارد عملیات تخلیص و جداسازی های فیزیکی و شیمیایی به کمک تجهیزاتی مانند برج های جداسازی در مراحل بعدی راکتور در واحدهای صنعتی شیمیایی انجام می گیرد تا محصول قابل عرضه در بازار، حاصل گردد.
راکتورها بسته به نیازهای فرایندی و ماهیت مواد، در احجام مختلف از 50 لیتر تا 10000 لیتر با متریال های متناسب اعم از آهن و استیل با قابلیت تحمل فشار یا خلأ ساخته می شوند و می توانند دارای همزن در اشکال و انواع گوناگون باشند. همچنین این راکتوها حسب نوع فرایند می توانند به صورت ژاکت دار (دو جداره) ساخته شوند تا از آن طریق بتوان گرمایش یا سرمایش مورد نیاز فرایندها را تأمین نمود.